dinsdag 4 maart 2014

Tips voor affiliate marketing agentschappen

Hoewel affiliate marketing agentschappen uitpakken  met performante software, verliezen ze soms de trends uit het oog. Bij deze geef ik ze graag enkele tips, met de nadruk op sociale media, foto- en videomarketing, content marketing en specialisatie.

Sociale media

Sociale  media en mobiel internetten nemen de fakkel over van de PC en de klassieke websites.
De advertentiemogelijkheden die door adverteerders aan publishers ter beschikking worden gesteld, dienen daarom compatibel te zijn met sociale media (Facebook, Instagram, Google+, Youtube, ...).
Door het sandbox beleid van Google is het voor een beginnend bedrijf zelfs raadzamer geworden om eerst bedrijfspagina's op te zetten op de grote sociale media platformen en pas later te beginnen met een eigen bedrijfswebsite. Zelfs wanneer je online wenst te verkopen zijn er nog andere mogelijkheden dan een eigen website. Denken we maar aan Ebay, Amazon, affiliate webshops en kortingssites zoals Groupon en Outspot.
Wanneer Google Shopping evolueert van een prijsvergelijkingssite naar een echte verkoopsite waar je rechtstreeks een verkoopcatalogus kan aanmaken, zal het hebben van een eigen webshop verder aan belang inboeten.
Op vlak van personeelswerving betekent dit ook dat naast de bestaande pool van data-analysten, de inzet van creatieve sociale media enthousiastelingen noodzakelijk zal zijn.



Fotomarketing/Videomarketing

Sociale media zoals  Facebook, Instagram, Pinterest , Youtube, Google+,... bewijzen dat foto's en video's steeds belangrijker worden. De adverteerder dient voor een goede social media campagne moet een veelheid aan foto's of video's met traceerbare tekstlinks of beschrijvingen ter beschikking stellen.




Content Marketing / Blogartikels

Wil je hoog scoren in Google zonder daar heel veel te moeten betalen, dan moet je naast een goede sociale mediastrategie ook veel unieke content (inhoud) bieden. Voor een publisher zou het dus interessant zijn om  als advertentiemiddel uit een veelheid aan unieke artikels over een bepaald product/dienst/merk te kunnen kiezen voor hun blog, hun website en hun sociale media pagina's. 
Dit betekent wel meer creatief schrijfwerk van de adverteerder of het affiliate markering agentschap.



Traceerbaarheid

Traceerbeerheid en registreerbaarheid van deze nieuwe advertentiemogelijkheden  zal op technisch vlak aanvankelijk wel een uitdaging zijn. Maar ik ben er zeker van dat hier snel een oplossing voor gevonden zal worden.

Klantenwerving

Affiliate marketing agentschappen werken  nu vaak samen met steeds dezelfde bekende bedrijven met een gigantisch marketingbudget. Het gevaar hierbij is evenwel dat  deze bedrijven intern hun affiliate marketing cel oprichten. Daarom dienen affiliate marketing bedrijven meer en kleinere klanten aan te werven. Om kleinere bedrijven over de streep te trekken dient gewerkt te worden met contracten op maat van de klant, rekening houdende met diens middelen en doelen.

Specialisatie (Unique Selling Point)

Net zoals Affiliate4U zich richt op het segment baby - moeder - familie en daardoor heel wat kleine en grote webshops binnen dit segment  kan aantrekken, is het voor andere agentschappen ook raadzaam om zich te specialiseren.

Wil je als affilate marketeer toch een zo breed mogelijk potentieel aan te trekken, dan is het nog altijd raadzaam om je aanbod onder te verdelen in verschillende segmenten. Zo kom je ook tot een betere match tussen adverteerder en publisher.

Een voorbeeld van segmenten:

Family
  • zwangerschap
  • baby
  • hospitalisatie
  • ziekenfonds
  • familiepretpark
  • familiewagen
  • speelgoed
  • kinderkledij
  • studio 100
  • speeldorpen
  • gezinsvakanties
  • ...
Fashion
  • kledij dames/heren/tiener
  • handtassen
  • juwelen
  • horloges
  • gsm-hoesjes
  • ...
Food
  • kookboeken
  • restaurants, cafés, bistro's
  • culinaire programma's
  • ...
Festival
  • concerten
  • muziekfestivals
  • cultuurfestivals
  • evenementen

Finance
  • Banken
  • Verzekering
  • Leningen
  • Beleggen
  • ...
Freestyle
  • sportauto's
  • tuning
  • avontuurlijke vakanties
  • jongerenvakanties
  • gadgets
  • ...

Fun
  • games
  • spelletjes
  • ...


Natuurlijk kan je ook andere onderverdelingen maken en kan een adverteerder binnen meerdere segmenten vallen. Zorg er wel voor dat je het aantal segmenten beperkt tot maximum 10.



Slim targetten

Wanneer en welke adverteerders benaderen. Pak dit slim aan. Op dit moment zou je als affiliate marketeer  al druk bezig moeten zijn om adverteerders te werven bij  politieke partijen, festivalorganisatoren en toeristische diensten, vakantieverblijven, e.d.



















Geen opmerkingen:

Een reactie posten