Enkel door de toepassing van retail3.0 concepten zal de fysieke winkel blijven bestaan.
Onlangs bedacht ik het concept van retail3.0 of r3.0. Dit is een allusie op web 2.0 en web3.0, want als fysieke winkels de druk van internet shopping willen weerstaan en bljvend klanten in hun winkelpunten willen aantrekken moeten ze de voordelen van een fysiek winkelpunt mengen met de voordelen van shoppen op het net.
Retail 3.0 is ook een allusie op het jaar 2030, want de concepten van retail3.0 dienen tegen 2030 volledig geïmplementeerd zijn in alle welstellende landen. Winkels die dit niet doen zijn gedoemd te verdwijnen.
Intelligent winkelmeubilair, intelligente logistiek en een unieke code voor elk artikel
Retail 3.0 kenmerkt zich in de eerste fase door het streven naar een papierloze winkel, intelligent winkelmeubilair met scan en display functies, touchscreen displays die verbonden zijn met voorraadsysteem en website, intelligente logistiek door de uitvinding van de I-pallet en een Unique Item Code.
Smartshopping, apps en kassaloze winkels
Een tweede evolutie is het smartshoppen , oftewel shoppen met smartphone of tablet in de hand, alomtegenwoordige winkel apps en kassaloze winkels.
Experience shopping, hangouts en nieuw winkelconcepten
Nog terwijl die eerste twee stappen geïmplementeerd worden, pakken slimme winkeliers al uit met een derde evolutie. Klanten worden aangemoedigd lange tijd in de fysieke winkelpunten te blijven. Winkels worden hangouts en TIY Try It Yourselves stores, plaatsen voor ontspanning en ontdekking.
Uit de fusie van online- en offlineelementen worden nieuwe winkelconcepten geboren.
Nood aan creatieve internet marketing
Dat meer dan 2.000 winkels vorig jaar hun deuren moesten sluiten, verbaast me niks. Ook ik was een slachtoffer van deze trend. De opkomst van de e-commerce zet de traditionele winkels serieus onder druk. ‘Fysieke’ winkels zijn uiteraard nog steeds nodig, maar zijn vaak niet meer mee met de tijd.
Enorme budgetten worden geïnvesteerd in marketing oude stijl. Kiest men toch voor internet marketing dan gebeurt dit vooral door het betalen van agentschappen en bureaus voor de ontwerp en de zoekoptimalisatie van de website/webshop en het plaatsen van advertenties (Search Engine Advertising). Social media en creatieve contentmarketing is vaak het laatste waar ze aan denken. Vaak begrijpen ze ook de bedoeling van sociale media niet en zetten ze gewoon de emailmarketing op Facebook. Terwijl het zou moeten gaan om de opbouw van een community, fanbase en positieve naambekendheid.
Winst op korte termijn gaat ten koste van vernieuwing
Winkelketens zijn extreem gefocust op winstcijfers en denken vooral op korte termijn. Op korte termijn zoveel mogelijk winst maken, daar draait het om. Maken ze na een paar jaren minder winst, dan besparen ze op het winkelpersoneel. Maar ze steken niet de hand in eigen boezem, door toe te geven ,dat hun winkelconcept niet meer zo goed werkt. Noch zullen ze toegeven, dat ze de impact van het internetshopping onderschat hebben.
Praktische tip: investeer in WiFi
Het eerste wat een winkelier moet doen is het installeren van wifi en wifiversterkers. Een goede wifi-verbinding is cruciaal , niet enke voor de ontwikkeling van Retail3.0 concepten maar ook voor creatieve marketing met bestaande sociale media zoals Foursquare, Google+ Local of de Checkin op Facebook.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten