woensdag 12 maart 2014

Retargeting bannerreclame van Criteo leidt tot grote irritatie

Brengen steeds weerkerende reclameboodschappen voor steeds dezelfde bedrijven of producten, vaak in pop-up vorm of zelfs midden op het scherm je tot waanzin; dan is de kans groot dat u slachtoffer bent van zogenaamd "retargeting" of "remarketing" van bedrijven zoals Criteo. Via cookies houdt men bij wie welke sites bezoekt. Beland je op een site van een bedrijf die klant is bij Criteo en consoorten, dan heb je prijs. Je zult bij elke nieuwe pagina die je in je browser opent een irritante reclameboodschap van dit bedrijf krijgen. Vaak gaat het om steeds weerkerende reclame voor één bepaald product. Zo ben ik dagenlang online achtervolgd geweest door ‪Furby‬ en ‪Legocity‬ van ‪ Fun Belgium‬. Een staaltje van agressieve remarketing reclame van ‪Criteo die echt op mijn zenuwen werkte‬. Tot ik eindelijk ontdekte dat je door in de rechterbovenhoek van de reclame te klikken, de instellingen kunt wijzigen zodat je online niet meer achtervolgd wordt.




Helaas gebruiken andere marketing-agentschappen dezelfde retargeting technieken, zonder dat je deze zelf gemakkelijk kunt uitschakelen. In dit geval kun je via AdBlock deze hinderlijke reclameboodchappen blokkeren. Verwijder dan vervolgens voor de zekerheid ook alle cookies via de  privacy-instellingen van je browser.

Ik heb zelf een certificaat ‪‎internetmarketing‬, maar ik vind dit soort ‪r‎emarketing‬ / ‪retargeting‬ erover. Dit is spamming en dom bovendien. Want het systeem moet toch na een beperkt aantal vertoningen van dezelfde reclameboodschap toch al doorhebben , dat ik niet zal kopen of dat ik het al bij een concurrent gekocht heb.
In het 



Ik roep de EU op om onmiddelijk een einde te maken aan de agressieve retargeting/remarketing internetreclame van agentschappen zoals Criteo en een wettelijk beperkend kader op te leggen zodat ook bedrijven zoals Google en Microsoft niet meer over de schreef gaan. Want net zoals Criteo doen Google en Microsoft via hun advertentiediensten aan retargeting. Alleen doen deze het voorlopig op een minder agressieve manier.

Retargeting is op zijn minst een ernstige inbreuk op de privacy en als het op de manier zoals die van Criteo en consoorten gebeurt komt dit overeen met internetterreur zoals spammen en cyberpesten. Boosdoeners zijn ReTargeter, Owner IQ,, Changeo, MediaForge, AdRoll, Magnetic, Domoti, FetchBlack, Steelhouse,, TellApart, Google Remarketing, BuySight en natuurlijk Criteo.



En als burger kunnen we ook een verschil maken door vooral niet bij klanten van deze agentschappen te kopen.
Bankier dus niet bij ING, doe geen boodschappen bij Carrefour, boek geen hotels meer bij booking.com, vermijd Zalando en Wehkamp.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten