zaterdag 15 maart 2014

Facebook reclamedeal met Omnicom een slechte zaak voor toekomst Instagram




Facebooks fotodienst Instagram heeft een grote reclamedeal gesloten ter waarde van ongeveer 50 miljoen dollar met advertentiebedrijf Omnicom. Door de overeenkomst kunnen merken die zaken doen met Omnicom, binnenkort promotiefilmpjes en plaatjes sturen naar gebruikers van Instagram. Een vreemde deal, aangezien je toch zou verwachten dat Facebook en Instagram de nodige expertise in huis hebben om zelf de advertentiemogelijkheden op Instagram te ontwikkelen en te beheren 

Outsourcing van reclame op Instagram aan Omnicom,, bewijst dat Facebook zelf niet wil investeren in de verdere commerciĆ«le ontwikkeling van Instagram. Facebook heeft Instagram in de eerste plaats gekocht voor haar expertise in mobiele fotomarketing en om een gevaarlijke concurrent uit te schakelen . Facebook heeft Instagram in 2012 voor 1 miljard dollar overgenomen. Dat lijkt een dure aankoop. Maar voor Facebook dat toen al een marktwaarde boven de 100 miljard dollar had, was dit eigenlijk een koopje.  

Volgens Bloomberg past de deal met Omnicom past bij het streven van Facebook-topman Mark Zuckerberg om meer omzet te generen via mobiele gebruikers.Volgens mij wil Mark Zuckerberg vooral meer mobiele gebruikers voor Facebook en niet voor Instagram. Het zou me dan ook niet verbazen dat Facebook binnen enkele maanden uitpakt met een foto-editor, waarvan de mogelijkheden nog uitgebreider zijn dan op Instagram. Waar het bij Facebook omgaat is het behoud en versterken van de marktwaarde en het aantal gebruikers van Facebook. Instagram en WhatsApp zijn in het beste geval bijkomstig en in het slechtste geval een rivaal voor het moederbedrijf.



Deze deal zou voor Omnicom wel eens een vergiftigd geschenk zijn. Facebook weet ook wel dat de afwezigheid van reclame een pluspunt is voor de meeste Instagram gebruikers. Het risico is groot dat Instagram gebruikers massaal afhaken, wanneer ze geconfronteerd worden met een grote portie reclame.
Blijkt Instagram niet marktwaardig dan kan de schuld in de schoenen van Omnicom geschoven worden.



Het Amerikaanse Omnicom dat vorig jaar bekendmaakte te gaan fuseren met het Franse Publicis geldt als een van de grootse communicatie-, pr- en reclamebureaus ter wereld. Het fusiebedrijf Publicis Omnicom Group, dat een marktwaarde heeft van ongeveer 26,5 miljard euro, zal het hoofdkantoor van zijn holding vestigen in Nederland. (Bron: De Telegraaf).
Is dit het soort bedrijf, dat geschikt is de reclameregie voor een fris jong mobiel sociaal medium te regelen?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten