zaterdag 5 april 2014

Google: - Jezelf googelen leidt vaak tot onverwachte resultaten

Over Google updates zijn ontelbare artikelen geschreven. Er bestaat een hele industrie van bedrijven die zich bezig houden met zoekmachineoptimalisatie. Dit houdt in dat ze allerlei technieken en tactieken gebruiken om de websites van hun klanten bovenaan in de Google zoekresultaten te krijgen.

Wanneer je als privaat persoon jezelf googelt, dan blijkt toch dat de Google zoekmachine niet zo perfect is. Zo sta ik met een lege, al jaren niet meer gebruikte Kapaza shop, hoger in de Google zoekresultaten dan met mijn Twitter-account.



Onder mijn Twitter account vind je mijn commentaar bij een nieuwsreportage over de terugkeer van de VTM-reporters uit Tacloban tijdens de berichtgeving over supertyfoon Haiyan. Dit zal wel een veelbekeken nieuwsreportage geweest zijn. Maar ondertussen is dit toch weer maanden geleden. Dus zal dit ook geen bezoekers meer trekken.



Daar net onder vind je mijn Badoo account. Ik heb die account enkele jaren geleden aangemaakt, maar nooit gebruikt. Ik weet zelf het emailadres of het wachtwoord niet meer. Toch scoort zo'n lege, slapende Badoo-account hoger dan mijn Google+ account.

Mijn, nochtans erg actieve Google+ account staat pas bovenaan pagina 2. Je zou eerder verwachten dat een actieve openbare Google+-account bovenaan op pagina 1 in Google staat. Maar nee, heel bovenaan staat Facebook.
Hetzelfde kan gezegd worden van mijn Blogger-account en mijn foto's op Google+ in de afbeeldingen resultaten. In het eerste geval 1 gedateerde blogpost en in het  tweede geval totaal onvindbaar.

Dan volgen gegevens uit 2007 over mijn bedrijfje op publigids.be. Die activiteit werd in maart 2008 stopgezet. Hoe mijn gegevens in dit gids gepubliceerd zijn is me ook een raadsel. Ik sta er wel in met mijn eigen naam, maar niet met mijn bedrijfsnaam. Dus denk ik, dat die pagina  bitter weinig bezoekers heeft. Toch staat deze pagina net onder mijn Google+ account.



Wanneer ik mezelf googel duiken dus heel wat totaal irrelevante zoekresultaten op.
Anderzijds ontbreken er ook heel wat belangrijke websites. Zoals: www.babyjens.com , waarvan ik de webmaster ben, de Facebookpagina van Baby Jens, mijn instagram en Fiverr account. mijn c.v. op Jobat, op Vacature, op Monster, op Stepstone en op Creativeskills.

Helemaal absurd wordt het pas wanneer ik "Afbeeldingen" bekijk. Daar zitten een heleboel afbeeldingen bij die ik op het internet gepost heb, waar ik in getagd ben of waarbij ik commentaar gegeven heb. Maar er zitten minstens evenveel afbeeldingen bij waar ik helemaal niks mee te maken heb.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten