vrijdag 14 maart 2014

Internet Marketing - Gevaar voor content shock overroepen

Terwijl veel bedrijven amper vertrouwd zijn met content marketing, vrezen sommige analysten reeds voor een content shock.

Met de term ‘Content Shock’ wordt het explosief stijgend aantal berichten en content dat de wereld wordt ingestuurd omschreven. Er is steeds meer nood aan kwalitatieve content, waardoor deze onbetaalbaar dreigt te worden, aldus de theorie. (bron: Queromedia)

Content is de laatste jaren heel belangrijk geworden omdat het een belangrijker plaats inneemt in Googles zoekalgoritmes. Je kan dus met  goede content hoog  scoren in Google. Maar ook de populariteit van sociale media dragen bij aan de noodzaak om meer content te creëren en via sociale media te delen. 
Opstellen van creatieve en unieke content (blogartikelen, video's, facebookstatus,..) heeft zijn kostprijs in mankracht, uren,... 
Het voordeel is wel dat je je content redelijk goedkoop en vaak erg doelgroepgericht kan verspreiden.Toch zeker als je dit vergelijkt  met bijvoorbeeld een advertorial of reclameboodschap in de klassieke media (krante, tijdschriften, radio, tv).


Het gevaar voor content shock lijkt me daarom erg overroepen. Ik vermoed ook dat berichten over content shock gecreëerd worden door  internet marketing agentschappen, die vooral bezig zijn met data analyse, cijfers en SEA (zoekmachine adverteren). Een beetje analyse is zeker meegenomen, maar internet marketing is veel meer dan dat. Internet marketing is reclame, p.r., communicatie, branding, naamsbekendheid, ... en niet enkel het nastreven van een direct meetbare verkoopsopbrengst. Naast cijferaars, heb je dus vooral ook veel creatievelingen nodig voor het schrijven van unieke content, voor het maken van foto's en video's, voor het beheren van je social media en voor de opbouw van je 'fanbase'.

Natuurlijk kan ik me voorstellen dat het voor bedrijven die slechts een beperkt aantal diensten of producten aanbieden zeer moeilijk is om blijvend unieke interessante content te creëren. Dat deze bedrijven  dan proberen klanten te werven via reclamebanners, kortingssites en SEA, is dan wel begrijpelijk.
Andere bedrijven hebben  dan weer een enorm potentieel aan content. Stel dat je een vrijetijdswinkel hebt met duizend producten. Dit zijn duizend inspiratiebronnen,die kunnen resulteren in duizenden content statussen.Verkoop je reizen of vliegtuigtickets, dan is er ook heel wat waar je over kan schrijven, over kan bloggen, foto's en video's van kan maken.

Ik merk dat bepaalde ondernemingen het belang van content marketing ingezien hebben, maar dat andere nog steeds bezig zijn met klassiekere vormen van offline en online advertising.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten