Moeten banken zoals Belfius, BNP Paribas Fortis, KBC en ING niet stoppen met het sponsoren van grote sportclubs en mega-evenementen, gezien deze banken geheel of gedeeltelijk werden gered en dus gefinancierd met overheidsmiddelen (ons belastingsgeld). En er bovendien flink moet bespaard worden.
Deze soort van reclame is enkel gericht op naamsbekendheid en imagebuilding. Ze is dus niet doelgericht. En nutteloos. Want deze banken zijn ondertussen toch bekend bij het grote publiek Met dit soort reclame worden geen nieuwe klanten geworven.
Wil je als bank doelgerichte reclame maken, dan kan dit niet met enkel een logo en een slogan. Dan moet je uitpakken met één of meerdere welbepaalde financiële diensten en producten of met zeer voordelige tarieven. En dat vergt toch wel een klein beetje uitleg.
Vandaar dat doelgerichte reclame het best werkt via radiospotjes, tv-spotjes en advertenties in online media.
Het is dus zeer opmerkelijk dat er "bespaard" wordt bij de banken door aangekondige ontslagen. (Wat enkel ten koste zal gaan van de dienstverlening). Terwijl er toch nog ruimte blijkt te zijn om miljoenen euros (onze euro's) in nutteloze reclame te steken.
Nu de staat en dus de burger hoofdaandeelhouder van deze banken geworden is, heeft zij de plicht om een spaarzaam en neutraal beleid te eisen van de banken.
En neutraliteit is ver te zoeken als je één welbepaalde rijke sportclub, sportmanifestatie of megafestival sponsort.
En gezien er geen geld is om alle sportclubs en evenementen te sponsoren, is het billijk om er geen enkele te sponsoren.
Aanvankelijk gepost n.a.v. de bankencrisis op 12 februari 2009 op de website van radio1. Maar aangezien er intussen niet veel veranderd is in het geldverkwistend advertentiegedrag van de banken, nog eens met kleine aanpassingen gepost op mijn blog - Koen Asaert, 11 maart 2014
Geen opmerkingen:
Een reactie posten