vrijdag 21 maart 2014

City Marketing - Bredene slaat de bal mis met nieuw "bedrijfslogo"

De gemeente Bredene  pakt uit met een nieuw logo. Helaas ziet dit logo eruit als een afgelikt bedrijfslogo voor de onderneming bredene. Het is het niet geschikt voor gebruik in sociale media. Het bevat nog altijd die vervelende taalfout. En de afbeelding is multifunctioneel, maar ondefinieerbaar.

Het nieuwe logo van Bredene


De gemeente Bredene heeft haar 10 jaar oude logo vervangen door een nieuw exemplaar. Het vorige exemplaar stamt dus uit de jaren 90, maar zag eruit alsof het vormgegeven werd in de jaren 70. Slechter doen, kon dus eigenlijk niet. Officieel heet het dat er nood was aan een nieuw logo, daar,door de schaduw in het oude logo dit niet optimaal kon gebruikt worden in grafische toepassingen.

 Hieronder ziet u hoe het oude logo van Bredene.



Helaas is Bredene met het ontwerp van dit 'vernieuwde' logo ook totaal niet bij de tijd. Anno 2014 dient een gemeente uit te pakken met een vierkant logo. Een vierkant logo is immers ideaal voor gebruik als profielfoto of avatar in allerlei sociale media. Kijk maar naar de vierkante logo's van Brugge en Antwerpen.



Zo'n vierkant logo vormt de basis van je huisstijl. Zo kan je je logo verlengen met een rechthoek of een vierkant, om een mooie banner te maken. Bredene kiest enkel voor zijn rechthoekige logo, welke onmogelijk te croppen is tot een avatar. En zelfs als rechthoekige hoofdingsafbeelding voor Facebook en Google+ zou het niet de ideale afmetingen kunnen hebben.





Natuurlijk kan Bredene de illustratie uit het logo nemen en daaronder de tekst "bredene" zetten. Zo krijgt Bredene ook een vierkant logo. De woorden zee, strand, duinen vallen dan wel weg. Persoonlijk heb ik ook een probleem met "bredene" en  met de illustratie.

In Bredene kent men kennelijk niet de regel over het gebruik van hoofdletters. Want zowel in het oude en het nieuwe logo wordt Bredene als "bredene" met een kleine letter geschreven.

De illustratie zou golven moeten verbeelden. Je zou ook kunnen zeggen dat het blauw voor de zee en geel en oranje voor het strand en duinzand staan. Het zou ook een vlam, een noot, twee boomblaadjes of het nieuwste werk van Arne Quinze kunnen zijn. Maar als je duiding moet geven bij een illustratie, opdat men het zou snappen wat het verbeeldt, dan weet je toch, dat je niet goed zit. Zie jij er golven in?

Denk de woorden zee, strand, duinen weg en je hebt een bedrijfslogo. En zelfs met die woorden erop zou je als buitenlander kunnen denken, dat "bredene" een onderaannemer van een baggerbedrijf is dat zich bezighoudt met ophoping en verbreden van stranden en duinen. 
Misschien is het wel de bedoeling dat het gemeentelogo op een bedrijfslogo zou lijken. Burgemeester  Steve  Vandenberghe verklaart immers in Tips van 20 maart: "De nieuwe huisstijl, het design en de communicatie zorgt ervoor dat de inwoners weten dat de gemeente Bredene een goed draaiende en dynamische onderneming is." 
Volgens de burgemeester is Bredene een onderneming. Vandaar hoogstwaarschijnlijk de keuze voor een bedrijfslogo. Bedankt voor dit nieuwe logo, bedrijfsleider Vandenberghe.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten