vrijdag 25 april 2014

Google - Jezelf 3 weken later googelen. Wat zijn de conclusies?


Facebook en LinkedIn scoren sterk in Google. Voor Twitter  moet je meer geduld hebben. Google afbeeldingen geeft nog teveel irrelevante resultaten. Commentaar bij nieuwsberichten kan je maandenlang blijven achtervolgen. Pinterest is een must voor bloggers. Youtube is goed voor je SEO. Badoo is behekst (net als Publigids en Toluna). Google+ blijft een dubbelzinnige SEO-tool. Voeg je Twitter en RSS-feed aan XING. CV's scoren niet in Google. Je naam googelen met je familienaam eerst leidt tot veel minder relevante resultaten.

Op vrijdag 4 april schreef ik een blogartikel genaamd : Google - Jezelf googelen leidt vaak tot onverwachte resultaten. Nu 3 weken later, op 25 april, googel ik mijn naam nog eens, om te zien wat er veranderd is.


Zoekresultaten "Koen Asaert" op 25 april 2014


Google afbeeldingen scoort zwak

Afbeeldingen van Koen Asaert staat helemaal bovenaan. Helaas zijn van de 5 afbeeldingen, maar 3 die iets met mij te maken hebben. Op 4 april waren alle 5 afbeeldingen aan mij gerelateerd. Je zou dus kunnen concluderen dat Google bij het archiveren van foto's in die 3 weken er sterk op achteruit is gegaan. In het algemeen scoort Google afbeeldingen nog altijd zeer zwak, gezien het hoge aantal irrelevante zoekresultaten. 


Betrouwbare score van Facebook en LinkedIn

De laatste 3 weken was ik minder actief op Facebook. Op LinkedIn was ik dan weer wel actiever met meer posts en interacties met andere LinkedIn gebruikers.  Dat LinkedIn haasje over speelt met Facebook lijkt me een betrouwbare score.


Twitter vergt geduld om te scoren in Google

Hoewel ik op 4 april al zeer actief was op Twitter, stond ik met Twitter pas op pagina 2 in de Google zoekresultaten. In de 3 volgende weken ben ik blijvend erg actief geweest op Twitter. Met nog meer tweets, volgers en gevolgden tot gevolg.  Dat ik op 4 april met Twitter pas op pagina 2 stond, was onterecht. Dat ik nu met Twitter vlak na Facebook op pagina 1 sta in de zoekresultaten, lijkt me een terechte plaats. Dit bewijst dus, dat als je als persoon of bedrijf met Twitter in Google wil scoren, je enig geduld zult moeten opbrengen. Reken op een aantal weken vertraging voor een betrouwbare plaatsing in de Google zoekmachine.


Commentaar bij nieuwsartikels kan je maandenlang blijven achtervolgen

Met de C130 weg uit Tacloban. Mijn commentaar bij een nieuwsreportage over de terugkeer van de VTM-reporters uit Tacloban tijdens de berichtgeving over supertyfoon Haiyan, blijft me achtervolgen. Hoewel, dit een veelbekeken nieuwsreportage was, is dit ondertussen heel oud nieuws. Het is dan ook heel erg verwonderlijk dat dit zo hoog in de zoekresultaten blijft staan. Dus als je wilt scoren in Google, aarzel dan zeker niet om commentaar te geven bij belangrijke nieuwsgebeurtenissen op de VTM nieuwssite.

Pin je blogberichten


Ook op 4 april scoorde ik hoog met mijn Pinterest account. Maar waar ik toen scoorde met mijn Pinterest account in zijn algemeenheid. Scoor ik nu met concrete pins die betrekking hebben op mijn blogberichten. Heb je een blog, deel dan elk artikel met Pinterest. Pin je blogberichten, zodat deze gemakkelijk door Google geïndexeerd worden.



Met YouTube scoor je altijd

Het is geen geheim, dat je met YouTube sterk kan scoren. Zelfs al gebruik je dit medium niet zo vaak.

Badoo, Toluna en Publigids behekst

Badoo is behekst, net als Publigids en Toluna. Ik heb mijn Badoo-account enkele jaren geleden aangemaakt, maar nooit gebruikt. Ik weet zelf het emailadres of het wachtwoord niet meer. Toch scoort zo'n lege, slapende Badoo-account hoger dan mijn Google+ account.



Zoals je ziet heb ik geen foto, noch interesses. Ook bij Toluna, op pagina 2 van de Google zoekresultaten vind je op mijn naam een lege account 



Google+ blijft een dubbelzinnig SEO-tool. 

Goed voor content, minder goed om met je eigennaam te scoren.

Google+ blijft een moeilijk platform om met je naam te scoren in de Google zoekresultaten. Ik blijf met mijn Google+ bovenaan pagina 2 hangen in de Google zoekresultaten. Anderzijds is Google+ een zeer handige tool om bijvoorbeeld je blogberichten hoger in de Google zoekresultaten te krijgen. Met Google+ scoor je met je artikels zeker in de zoekresultaten van Google  van andere Google+ gebruikers. Dit geldt wel niet voor Google Chrome voor Android.

Het is dus zeker aan te raden om een Google+ account aan te maken om je content te delen. Om te scoren met je eigennaam, zijn LinkedIn en Facebook betere tools.


Voeg je Twitter- en blogfeed toe aan je Xing-account


XING is een professioneel sociaal netwerk, zoals LinkedIn. XING is vooral populair in Duitsland. XING scoort wel goed in Google. Zelfs als je je Xing account weinig gebruikt.. Sinds ik mijn Twitterfeed en de RSS-feed  van mijn blog toegevoegd heb aan mijn Xing-account scoor ik met XING zelfs nog beter. Over Google+ gesprongen naar pagina 1.


CV's niet gëindexeerd in Google

Het valt me op dat Curriculum Vitae, zelfs als deze bestaan als webpagina, niet geindexeerd worden in Google. Ik heb c.v.'s aangemaakt op Jobat, Vacature, Stepstone, Monster, EuroPass en Creativeskills. Ik houd deze ook up to date. Hiervan echter geen spoor als ik mijn naam Google.


Familienaam eerst geeft minder relevante informatie

Tenslotte ben ik erachter gekomen dat wanneer je jezelf googelt met je familienaam eerst, je veel meer irrelevante resultaten krijgt.



Google zoekresultaten voor 'Koen Asaert' op 4 april
Zoekresultaten "Koen Asaert" op 4 april 2014




Geen opmerkingen:

Een reactie posten