Depot Design, een eigenzinnige meubelwinkel in het centrum van Brussel, zoekt een online marketeer. Voor deze fulltime positie is Depot Design op zoek naar een creatieve, ondernemende M/V met commerciële feeling.
De volledige jobomschrijving vind je op de Bloovi jobssite.
Ik heb een aantal jaren ervaring in verkoop. Ik heb zelf nog volledig zelfstandig een webwinkel gerund. Ik ben sterk geïnteresseerd in internet marketing. Ik ben in het bezit van een certificaat internet marketing. Ik ben een fervent blogger en zeer actief op sociale media. Bovendien spreekt het product mij ook aan. Design meubelen bieden (online) marketingsgewijs heel veel mogelijkheden. En uiteindelijk staat het product voor vormgeving en kwaliteit. En wie wil zo'n product nou niet verkopen?
In vorige blogartikels had ik het al over mijn motivatie om als internet marketeer te werken, een sollicitatie bij een mysterieus bedrijf en bij De Grote Post. Met dit blogartikel wens ik mijn sollicitatie van online marketeer bij Depot Design extra in de verf zetten. Ik wil met name bewijzen dat ik toch het nodige weet over internet marketing.
Het allereerste wat ik gedaan heb is, nagaan hoe makkelijk Depot Design in Google gevonden wordt.
Als ik "depot design" googel, zoals u hieronder ziet, krijg ik een hele pagina resultaten die allemaal gelinkt zijn aan Depot Design. Geen vreemde eenden alleszins op pagina 1. Vanaf pagina 2 krijg je pas resultaten die niks met Depot Design te maken hebben.
Op zoekwoorden "design brussel" staat Depot Design ook op nummer 1. Opvallend is de afwezigheid van advertenties. Terwijl bij zoekopdracht "design meubel brussel" en "design meubel outlet brussel" veel advertenties te zien zijn. Depot Design scoort hier ook zeer goed. Depot Design zou op de eerste plaats staan, als je de advertenties zou weglaten.
Op "design Bruxelles" staat Depot Design op nummer 2. Op nummer 1 staat een betaalde advertentie van AlterEgo Design.
"meubles design Bruxelles" geeft ook een hoge score voor Depot Design. Toch staat Instore Shop nog een plaatsje hoger in de organische zoekresultaten. Via SEO moet het zeker mogelijk zijn om over Instore Shop te springen.
Op zoekwoorden "design winkel" en "magasin design" scoort Depot Design lager. Dit is alleszins een aandachtspunt voor SEO en eventueel SEA.
Via Alexa kwam ik te weten dat "design depot" en "depot design" de keywords zijn die het meeste traffic naar de site brengt.
Een kleine 16´% van de bezoekers komt via een zoekmachine bij de website terecht.
Uit deze resultaten blijkt, dat Depot Design nog te weinig bezoekers via Google Search en andere zoekmachines binnenkrijgt. Dit is dus een punt voor verbetering. De meeste bezoekers zijn mensen die Depot Design al kennen.
OpenSiteExplorer geeft de mogelijkheid, om een weliswaar vrij technische, vergelijking te maken met de websites van concurrenten.
Met de volledige versie van deze en andere tools zoals Google Analytics , Google Webmaster Tools en Succuri Site Check kunnen we een nog gedetailleerdere analyse van www.depot-design.eu maken.
Uit de Google zoekresultaten maak ik ook op dat Depot Design nog te weinig scoort met sociale media. Geen social media accounts te vinden op pagina 1 van de zoekresultaten. De Twitter account van Depot Design duikt pas op onderaan pagina 2.
Als online marketeer bij Depot Design zal ik er alles aan doen om naast de website ook met de sociale media hoog te score in Google. Zodat wanneer ik "depot design" googel ik een eerste pagina zoals deze krijg:
Concreet berekent dit
- een blog op Blogger op Wordpress welke gedeeld kan worden met Google+ , Pinterest, Facebook, Twitter en andere social media (als vervanging van bestaande blog)
- koppelen van social media accounts
- social media sharing tools zoals Hootsuite
- GOOGLE+
- content marketing (blogartikels delen op sociale media, schrijven voor een specifiek sociaal medium)
- fotomarketing (Pinterest, Instagram en zowat alle sociale media)
- videomarketing (Youtube , gedeeld op website en social media)
- Location Based Marketing en Fusion Marketing (zorg dat online bezoekers naar de fysieke winkel komen, want men koopt in een fysieke winkel 2,5 keer zoveel als online, bovendien heb je voor een aankoop 20 keer zoveel bezoekers nodig op een website dan in een fysieke winkel)
Ook op de website zelf is content belangrijk. Dit betekent o.a. dat bij elk product een (bij voorkeur SEO-vriendelijke) omschrijving geplaatst dient te worden. Eventueel ook een review van dit product uit een bekend design magazine of toonaangevende website over designmeubels. Geef misschien ook de mogelijkheid aan de koper om feedback achter te laten. Feedback kan bijvoorbeeld ook op Facebook of Google+ worden gedeeld.
Als online marketeer zou ik ook een internationaler clienteel willen aanboren. Daarvoor moet ik echter eerst meer zicht hebben op het bestaande clienteel (nationaal en internationaal) en op het potentieel cliënteel dat Depot Design kan bereiken.
Op basis van een beter inzicht van bestaand en potentieel cliënteel kan dan beslist worden of en welke andere verkoopkanalen worden ingeschakeld (affiliate marketing, kortingssites, Ebay, Google Shopping, vergelijkingssites,...)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten