Interimbureaus en rekruteringsbedrijven hebben vaak de gewoonte om de naam van hun klant,namelijk het bedrijf dat een nieuwe werknemer zoekt, weg te laten in hun vacatures. Dit zorgt ervoor dat je als werkzoekende als het ware "blind" solliciteert op dergelijke vacatures. Gevolg hiervan is dat er een stapel ongeïnspireerde sollicitatiebrieven op het bureau van de recruiter belandt. Dit maakt het voor de recruiter dus ook moeilijk kiezen.
Ook voor het bedrijf waarvoor gerekruteerd wordt is dit geen goede zoek. Een personeelsadvertentie heeft niet enkel als doel om een vacature in te vullen. Het is ook een ideaal middel om promotie te maken voor je bedrijf.
Zelfs in tijden van economische crisis en hoge werkloosheid is het als sollicitant toch leuk te weten voor welk bedrijf je solliciteert. Zeker als je, zoals ik professioneel een andere weg wilt inslaan. Ik ben iemand die het moet het hebben van mijn goede ideeën, interesse en gedrevenheid en niet van zijn diploma, om deze nieuwe weg te kunnen bewandelen. Dat ik de naam van het bedrijf niet ken, maakt het voor mij wel heel moeilijk om het bedrijf of recruiter mij te verkiezen boven iemand die wel het gevraagde diploma heeft.
Meestal vermeldt de vacature in welke branche het bedrijf actief is. En dat, gecombineerd met de vermelding van de vestigingsplaats en de functieomschrijving, maakt het vaak mogelijk om de naam van het bedrijf te achterhalen.
Bij deze vacature voor communicatieadviseur in Brussel, via Viavera Brussel en gepost op Jobat heb ik echter totaal geen idee om welk bedrijf het gaat. De functieomschrijving spreekt me aan. Dus besluit ik toch op een eigenzinnige manier te solliciteren.
In mijn achterhoofd speelt zelfs het idee, dat men opzettelijk de gegevens over het bedrijf en de naam van de verantwoordelijke recruiter heeft weggelaten als een test. Een goede communicatieadviseur zou bij deze vacature zeker een aantal bemerkingen hebben. Wie als kandidaat communicatieadviseur gewoon zijn c.v. en standaard sollicitatiebrief opstuurt, zakt voor deze test.
Natuurlijk kan ik het mis hebben. Misschien blijkt uit deze vacature gewoon, dat bij dit bedrijf een communicatieadviseur heel erg nodig is.
Beste Viavera,
Opmerkelijke vacature voor communicatieadviseur. Jammer dat u de naam van het bedrijf en de bedrijfsactiviteit heeft weggelaten.
Als communicatieadviseur voor uw klant zou ik in vacatures toch minstens de bedrijfsactiviteit en de reputatie van het bedrijf vermelden. Nog beter zou zijn ook nog de naam te vermelden. Zodat uw klant niet alleen een geschikte kandidaat vindt, maar via de vacature zich ook kan "branden" (positieve naambekendheid).
Als geïnteresseerde werkzoekende zou ik dan tenminste de mogelijkheid hebben om het bedrijf te googelen. Niet enkel om meer informatie te krijgen over de bedrijfsactiviteit. Maar ook om te zien hoe en via welke sociale media de externe communicatie gebeurt. Ziet het resultaat eruit zoals dit? Of moet er nog veel gebeuren voor "Social promotion"?
Via de bedrijfsnaam zou ik ook kunnen analyseren hoe het bedrijf zich op internet en de sociale media zich verhoudt tegenover de concurrenten.
Een gratis analytische tool zoals Alexa kan me al heel wat leren over de bedrijfswebsite. En over de website van de concurrenten.
Met een tool zoals Google Analytics kan ik nog meer. En ook de populaire sociale media hebben meestal gratis analytische tools.
Maar meer nog zou ik me richten op de content. Wat, hoe en hoe vaak wordt er gecommuniceerd naar de buitenwereld? Begrijpt het bedrijf de bedoeling van sociale media in het algemeen en een bepaald sociaal medium in het bijzonder? Welke interessante media blijven onbenut of onderbenut?
Een tool zoals Hootsuite maakt het mogelijk om simultaan in verschillende sociale media of bijvoorbeeld verschillende LinkedIn groepen te posten.
Heeft het bedrijf een eigen blog? Zo niet, dan moet de communicatieadviseur hier zeker werk van maken.
Kijk maar eens op mijn blog Media Marketing Me. De blogartikels kun je ook delen op belangrijke sociale media zoals Google+, LinkedIn, Facebook, Twitter en Pinterest. Op je dashboard heb je vaak ook een analytische tool.
Met Yammer heb je dan weer een interessant medium voor de interne communicatie, welke b.v. in grote bedrijven en diensten met vele geografisch verspreide afdelingen zoals VDAB gebruikt wordt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten